Choose language

Support Technische ondersteuning

Alle vragen en antwoorden voor technische ondersteuning

Opstartmeldingen

Installatie meldingen

Overige meldingen

Systeemeisen

Opstart meldingen

Er is iets misgegaan bij het starten van MSSQLServer: Toegang geweigerd

Deze melding kan o.a. optreden nadat er updates via Windows update zijn geïnstalleerd. U kunt de melding verhelpen door eenmalig onderstaande instructie uit te voeren.

Stap 1: Start de applicatie met de optie 'Als Administrator uitvoeren'

  1. Klik met uw rechtermuisknop op de snelkoppeling van Davilex en selecteer de optie Als administrator uitvoeren.
  2. Nadat de software van Davilex is geopend sluit u het af door op de Davilex knop te klikken en vervolgens op Afsluiten.
  3. Start de software van Davilex nu op zoals u gewend bent.


Aanvullende instructie

Afhankelijk van de oorzaak waardoor de software van Davilex niet start met de bovengenoemde melding kan na het herstarten van de computer de melding weer optreden. In dat geval adviseren wij u om de onderstaande instructie uit te voeren.

  1. Druk de toetsencombinatie Windows-logotoets + Q in. Het zoekmenu van Windows wordt geopend. (De Windows-logotoets op uw toetsenbord is herkenbaar aan het Microsoft-logo .)
  2. Vul in het vak 'Zoeken in Windows': CMD.
  3. Klik met uw rechter muisknop op Opdrachtprompt en selecteer de optie 'Als administrator uitvoeren'. Het venster 'Administrator: Opdrachtprompt' wordt geopend.
  4. Klik met uw muisaanwijzer achter het pad C:\Windows\system32>.
  5. Vul het volgende commando in sc config mssqlserver start= delayed-auto en druk op de Enter-toets.
  6. Na enige tijd wordt de melding [SC]ChangeServiceConfig SUCCES getoond.
  7. Sluit het venster 'Administrator: Opdrachtprompt' door rechtsboven op het kruisje te klikken.
  8. Start de computer opnieuw op om de wijzigingen van kracht te laten worden.


Omdat de service waarmee de software van Davilex communiceert op vertraagd starten is gezet duurt het afhankelijk van de snelheid en configuratie van de computer ongeveer 2 minuten nadat u bent ingelogd in Windows voordat u de software kunt starten.

De gegevensvoorziening of andere service heef de status E_FAIL geretourneerd

Bij het starten van Davilex ontvangt u de melding 'De gegevensvoorziening of een andere service heeft de status E_FAIL geretourneerd'.

Wij hebben geconstateerd dat sommige nieuwe computers de optie "Beta: Gebruik Unicode UTF-8 voor wereldwijde taalondersteuning" hebben aanstaan welke zich nog in de testfase bevindt. Hierdoor kunnen programma's waaronder de software van Davilex niet correct functioneren. Bij onze software zorgt deze optie ervoor dat er geen administratie kan worden geopend in de software van Davilex.

Instructies

  1. Sluit alle programma's af voordat u onderstaande stappen uitvoert.
  2. Druk de toetsencombinatie Windows-logotoets + R in. Het venster 'Uitvoeren' wordt geopend. (De Windows-logotoets op uw toetsenbord is herkenbaar aan het Microsoft-logo .)
  3. Voer in het vak 'Openen:' intl.cpl en druk op de Enter-Toets.
  4. Het venster 'Land/regio' wordt geopend. Klik het tabblad Beheer en vervolgens op de knop Systeemlandinstellingen wijzigen...
  5. Het venster 'Land/regio-instellingen' wordt geopend
  6. Demarkeer de optie Beta: Gebruik Unicode UTF-8 voor wereldwijde taalondersteuning en klik vervolgens op OK.
  7. Bevestig de onderstaande vraag door op Nu opnieuw opstarten te klikken.
Nadat Windows herstart is kunt u de de software van Davilex op de computer opstarten.

De SQL Server System Administrator (sa) account is beveiligd met een wachtwoord

De software van Davilex start niet op met de melding "De SQL server System Administrator (sa) account is beveiligd met een wachtwoord". Onderstaand leest u een aantal oorzaken:

  • De software van Davilex kan geen verbinding maken met SQL Server omdat deze gestopt is
  • Na de installatie van Windows Updates onder Windows 10
  • Er is al een bestaande SQL Server installatie met de default instance voordat u de Davilex software installeerde, gebruik het wachtwoord wat toen bij de installatie van SQL Server is opgegeven.

U kunt deze melding verhelpen door onderstaande instructie uit te voeren.    

Instructies

  1. Druk de toetsencombinatie Windows-logotoets + Q in. Het zoekmenu van Windows wordt geopend. (De Windows-logotoets op uw toetsenbord is herkenbaar aan het Microsoft-logo.)
  2. Vul in het vak 'Zoeken in Windows': CMD.
  3. Klik met uw rechter muisknop op Opdrachtprompt en selecteer de optie Als administrator uitvoeren. Het venster Administrator: Opdrachtpromp wordt geopend.
  4. Klik met uw muisaanwijzer achter het pad C:\Windows\system32>.
  5. Vul het volgende commando in sc config mssqlserver start= delayed-auto en druk op de Enter-toets.
  6. Na enige tijd wordt de melding [SC]ChangeServiceConfig SUCCES getoond.
  7. Sluit het venster 'Administrator: Opdrachtprompt' door rechtsboven op het kruisje te klikken.
  8. Start de computer opnieuw op om de wijzigingen van kracht te laten worden.

Omdat de service waarmee de software van Davilex communiceert op vertraagd starten is gezet duurt het afhankelijk van de snelheid en configuratie van de computer ongeveer 2 minuten nadat u bent ingelogd in Windows voordat u de software kunt starten.

De database server is wel gevonden maar kon niet gestart worden

De software van Davilex start niet op met de melding 'De Database server is wel gevonden, maar kon niet gestart worden'. Meestal wordt dit veroorzaakt na een installatie van Windows Updates.

U kunt deze melding verhelpen door onderstaande instructie uit te voeren.    

Instructies

  1. Druk de toetsencombinatie Windows-logotoets + Q in. Het zoekmenu van Windows wordt geopend (de Windows-logotoets op uw toetsenbord is herkenbaar aan het Microsoft-logo)
  2. Type CMD in het vak Zoeken in Windows
  3. Klik met uw rechter muisknop op Opdrachtprompt en selecteer de optie Als administrator uitvoeren. Het venster Administrator: Opdrachtprompt wordt geopend.
  4. Klik met uw muisaanwijzer achter het pad C:\Windows\system32>
  5. Vul het volgende commando in sc config mssqlserver start= delayed-auto en druk op Enter.
  6. Na enige tijd wordt de melding [SC]ChangeServiceConfig SUCCES getoond
  7. Sluit het venster Administrator: Opdrachtprompt door rechtsboven op het kruisje te klikken
  8. Start de computer opnieuw op om de wijzigingen van kracht te laten worden

Omdat de service waarmee de software van Davilex communiceert op vertraagd starten is gezet duurt het afhankelijk van de snelheid en configuratie van de computer ongeveer 2 minuten nadat u bent ingelogd in Windows voordat u de software kunt starten.

Hoe verhelp ik de melding 'xx-xx-xx is not a valid date' tijdens het opstarten van Davilex?

Tijdens de het starten van de administratieve software ontvangt u de melding <xx-xx-xx is not a valid date>'. Deze melding kunt u verhelpen door onderstaande instructies op te volgen.

Instructies

  1. Is de software van Davilex nog geopend? Sluit het programma dan eerst af voordat u onderstaande stappen uitvoert.
  2. Ga naar het Configuratiescherm, open de opie Land en taal.
  3. Het venster 'Land en taal' wordt geopend.
  4. Klik op de knop Meer instellingen. Het venster 'Indeling aanpassen' wordt geopend..
  5. Klik onder het tabblad 'Getallen' op de knop Beginwaarden.
  6. Bevestig de vraag 'Wilt u alle aanpassingen van de huidige indeling verwijderen?' door op Ja te klikken.
  7. Sluit het venster 'Indeling aanpassen' door op OK te klikken.
  8. Sluit het venster 'Land en taal' door op de knop Toepassen en vervolgens op OK te klikken.

Hoe verhelp ik het telkens opnieuw registeren op een client computer?

Nadat u een computer als client heeft ingesteld, wordt telkens bij het opstarten van de administratieve software van Davilex opnieuw gevraagd de computer als client in te stellen.

Het telkens opnieuw registeren op een client computer kunt u verhelpen door onderstaande stappen uit te voeren:

Instructies

  1. Start de Davilex Software op de client computer.
  2. Klik op de Davilex-knop en vervolgens op Modulebeheer.
  3. Controleer of onder 'Te gebruiken modules op deze computer' enkel de modules zijn gemarkeerd die onderdeel zijn van uw licentie. Zijn ook modules gemarkeerd die geen onderdeel zijn van uw licentie (dit kan licht grijs zijn), dan demarkeert u de selectievakjes voor deze modules door erop te klikken.
  4. Klik op Opslaan en sluiten om de instellingen op te slaan en Modulebeheer af te sluiten. Deze opgegeven instellingen kunt u desgewenst altijd wijzigen.

Hierna zal de software van Davilex niet meer vragen om de client te registeren.

Hoe verhelp ik de melding 'Invalid object name bij het starten van Davilex?

Als u de software van Davilex start wordt deze afgesloten met de melding "Invalid object name". Deze melding wordt veroorzaakt doordat er onjuiste verwijzingen staan in het Windows register.

Met behulp van de tool 'Herstel_InvalidObjectName' herstelt u de verwijzing naar de ongeldige registerwaarde die mogelijk de foutmelding veroorzaakt.

Instructies

  1. De software van Davilex moet zijn afgesloten voordat u de tool uitvoert.
  2. Download het bestand 'Herstel_InvalidObjectName' door op onderstaande link te klikken en de aanwijzingen op het scherm nauwkeurig op te volgen. Sla het bestand op een plaats op waar u deze makkelijk terug kunt vinden.
    Download Herstel_InvalidObjectName
  3. Blader naar de locatie waar u 'Herstel_InvalidObjectName' heeft opgeslagen (zie punt 1).
  4. Dubbelklik op het programma Herstel_InvalidObjectName.
  5. Klik op de knop Uitvoeren om de ongeldige verwijzing te verwijderen.
  6. De ongeldige waarde wordt getoond in het veld "Ongeldig object verwijderd"
  7. Klik op Afsluiten om de tool te sluiten


Na het uitvoeren van de tool 'Herstel_InvalidObjectName' kunt u de software van Davilex opstarten.

Overige meldingen

Bij het maken van een (automatische) reservekopie ontvangt u de melding 'De reservekopie van administratie kan niet worden gemaakt'

De meest voorkomende oorzaak van deze melding is dat de omschrijving van de administratie te lang is. Door de omschrijving van de administratie in te korten kan er wel een (automatische) reservekopie worden gemaakt.

Instructies

  1. Open de instellingen door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Instellingen.
  2. Klik vervolgens op het tabblad Algemeen in de groep Instellingen Systeem op Administratie.
  3. Ga naar het tabblad Algemeen.
  4. Bij Omschrijving wijzigt u de omschrijving van de administratie.
  5. Klik op Opslaan en sluiten.

Na het maken van een (automatische) reservekopie wordt de melding 'Een tijdelijk backup bestand kon niet verwijderd worden. Het bestand is C:\ProgramData\Davilex Business\temp\<Administratienaam>' getoond.

Dit wordt veroorzaakt doordat de SQL Server en/of de aangemelde gebruiker niet volgende rechten heeft op de map die wordt vermeldt in de melding om het tijdelijk bestand te verwijderen. Door onderstaande stappen uit te voeren kunt u dit verhelpen:

Stap 1: Gebruikersnaam opzoeken

  1. Download het programma "Systeeminformatie". door op onderstaande link te klikken en vervolgens op Opslaan te klikken. Sla het bestand op een plaats op waar u deze gemakkelijk terug kunt vinden.
    Download Systeeminformatie

  2. Blader naar de locatie waar u "Systeeminformatie" heeft opgeslagen (zie vorige punt).
  3. Dubbelklik op het bestand Systeeminformatie.
  4. De naam in het veld Gebruikersaccount:" heeft u nodig bij Stap 2 punt 11.

Stap 2: Rechten aanpassen

  1. Is de software van Davilex nog geopend? Sluit het programma dan af voordat u onderstaande stappen uitvoert.
  2. Druk de toetsencombinatie Windows-logotoets + R in. Het venster 'Uitvoeren' wordt geopend. (De Windows-logotoets op uw toetsenbord is herkenbaar aan het Microsoft-logo).
  3. Vul in het vak 'Openen:' %ProgramData% in en klik op OK.
  4. Klik met uw rechter muisknop op de map Davilex Business en selecteer de optie Eigenschappen. Het venster 'Eigenschappen van Davilex Business' wordt geopend.
  5. Klik op het tabblad 'Beveiliging' en vervolgens op Bewerken. Het venster 'Machtigingen voor Davilex' wordt geopend.
  6. Klik op de knop Toevoegen. Het venster ‘Gebruikers , Computers, Serviceaccounts of Groepen selecteren' wordt getoond.
  7. Vul in het veld ‘Geef de objectnamen op (voorbeelden):' Network Service in en klik op de knop Namen controleren.
  8. Klik op de knop OK. U keert terug in het tabblad 'Beveiliging'. Markeer in het veld 'Machtigingen voor NETWORK SERVICE' onder de kolom ‘Toestaan' de optie Volledig beheer.
  9. Klik op Toepassen en vervolgens weer op Toevoegen. Het venster ‘Gebruikers , Computers, Serviceaccounts of Groepen selecteren' wordt getoond.
  10. Vul in het veld ‘Geef de objectnamen op (voorbeelden):' uw gebruikersnaam in welke u bij Stap 1 heeft genoteerd in en klik op de knop Namen controleren.
  11. Klik op de knop OK. U keert terug in het tabblad 'Beveiliging'. Markeer in het veld 'Machtigingen voor <uw gebruikersnaam> onder de kolom ‘Toestaan' de optie Volledig beheer.
  12. Klik op Toepassen en vervolgens op OK. Sluit het venster 'Eigenschappen van Davilex' door op de knop OK te klikken.

Nu zal de melding bij  het maken van een reservekopie niet meer worden getoond.

Bij het afdrukken van een factuur of rapportage ontvangt u de melding 'There is no default printer currently selected'.

Deze melding wordt veroorzaakt doordat er in Windows geen standaard printer is geselecteerd. Dit kunt u als volgt instellen:

Instructies

  1. Sluit de software van Davilex af.
  2. Druk de toetsencombinatie Windows-logotoets + Q in. Het zoekmenu van Windows wordt geopend. (De Windows-logotoets op uw toetsenbord is herkenbaar aan het Microsoft-logo .)
  3. Vul in het vak 'Zoeken in Windows': Instellingen.
  4. Druk Enter.
  5. Klik op Apparaten.
  6. Klik aan de linkerzijde op Printers en scanners.
  7. Klik op de aangesloten printer.
  8. Vervolgens klikt u op Beheren.
  9. Klik op Als standaard instellen.
  10. Sluit de Instellingen door rechts bovenin op het kruisje te klikken.

Nu de instellingen zijn gewijzigd kunt u de factuur weer afdrukken.