Choose language

Support Boekhouden

Alle vragen en antwoorden over Davilex Boekhouden

Administraties

Eindejaarsverwerking

BTW & ICP

Rapportages

Bankafschriften verwerken

Algemeen

Administraties

Hoe kan ik de grafieken op het startscherm verbergen?

Als u in een multi-user-omgeving werkt en niet wilt dat alle gebruikers inzicht hebben in de informatie en grafieken die het startscherm toont, dan kunt u deze gegevens op gebruikersniveau verbergen. Het al dan niet tonen van het financieel dashboard is namelijk gekoppeld aan het recht Rapportage. Is aan een gebruiker dit recht niet toegekend? Dan zal het startscherm geen financieel dashboard tonen.

De rechten kunt u beheren in het onderdeel Gebruikersbeheer dat u opent door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Gebruikers en rechten.

Hoe kan ik rechtstreeks boeken op een BTW-grootboekrekening?

Wanneer u rechtstreeks op een BTW-grootboekrekening wilt boeken, ontvangt u de melding: Deze grootboekrekening is gekoppeld aan een BTW-tarief. U mag hierop niet rechtstreeks boeken. Boekstukregels voor BTW-bedragen worden automatisch aangemaakt als u een BTW-tarief selecteert in het veld 'BTW-tarief' Wilt u toch direct op een BTW-grootboekrekening boeken, dan kunt u deze optie als volgt activeren:

Instructies

  1. Klik in de werkbalk Snelle toegang op Instellingen. U kunt de instellingen ook openen door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Instellingen.
  2. Klik op het tabblad Algemeen in de groep Instellingen Systeem op Administratie.
  3. Markeer de optie Rechtstreeks boeken op BTW-grootboekrekeningen is toegestaan. U ontvangt de melding ''Let op: Als u rechtstreeks boekt op een grootboekrekening die gekoppeld is aan een BTW-tarief, wordt deze boeking niet meegenomen bij de BTW-aangifte. U dient in dit geval uw BTW-aangifte goed te controleren!'' en klik op OK.
  4. Klik op Opslaan en Sluiten.

Nadat de instellingen zijn aangepast, kunt u rechtstreeks op een BTW-grootboekrekening boeken.

Let op! De boekingen die rechtstreeks op een BTW-grootboekrekening worden geboekt worden niet meegenomen in de BTW-aangifte.

Hoe pas ik de omschrijving van de administratie aan?

In de administratie wilt u de omschrijving/naam wijzigen. De omschrijving/nam van de administratie kunt u aanpassen in de instellingen.

Instructies

  1. Open de instellingen door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Instellingen.
  2. Klik vervolgens op het tabblad Algemeen in de groep Instellingen Systeem op Administratie.
  3. Ga naar het tabblad Algemeen.
  4. Bij Omschrijving kunt u de naam wijzigen.
  5. Klik op Opslaan en sluiten.

Hoe verwijder ik verouderde gegevens uit mijn administratie?

U wilt bepaalde (oude) gegevens uit uw administratie verwijderen, maar u ontvangt een melding dat dit niet mogelijk is.

Oorzaak hiervan is dat aan de gegevens die u wilt verwijderen andere mutaties gekoppeld zijn. Het is dan niet mogelijk om de gegevens te verwijderen.

Om toch met een lege administratie te kunnen beginnen, adviseren wij u aan om een nieuwe administratie te maken gebaseerd op de bestaande. Hierbij zullen de basisgegevens zoals relaties en grootboekrekeningen wel worden overgenomen, maar worden er geen financiële feiten overgenomen. Er bestaan hierdoor ook geen koppelingen meer naar bijvoorbeeld relaties, waardoor u deze kunt verwijderen wanneer u deze niet meer gebruikt.

Instructies

  1. Klik in de werkbalk Snelle toegang op Nieuwe administratie. U kunt een nieuwe administratie ook aanmaken door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Nieuw. De Wizard Nieuwe administratie wordt geopend.
  2. Klik op Volgende.
  3. Selecteer de optie Bestaande administratie.
  4. Selecteer de betreffende administratie door op het grijze knopje met het zwarte driehoekje te klikken.
  5. Klik op Volgende.
  6. Volg de instructies op het scherm. Als de 'Wizard Nieuwe administratie' is afgerond dan zijn alle grootboekrekeningen, debiteuren en crediteuren overgenomen van uw oude administratie in de nieuwe administratie.

Hoe kan ik de periode-indeling van het boekjaar aanpassen?

U wilt de periode-indeling van het boekjaar wijzigen. Het aantal perioden waarin een boekjaar is opgedeeld, kunt u alleen instellen bij het aanmaken van een administratie; het is niet mogelijk om de periode-indeling in een bestaande administratie aan te passen.

Wilt u de periode-indeling wijzigen, dan kunt u een nieuwe administratie aanmaken en deze nieuwe administratie baseren op een bestaande. Kiest u voor deze optie, dan worden alle niet-financiële gegevens van de bestaande administratie overgenomen. U kunt hierbij denken aan gegevens als ingevoerde relaties en artikelen en het grootboekrekeningschema. De gewenste periode-indeling geeft u vervolgens op in stap 5 van de wizard Nieuwe administratie

Instructies

  1. Klik in de werkbalk Snelle toegang op Nieuwe administratie. U kunt een nieuwe administratie ook aanmaken door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Nieuw. De Wizard Nieuwe administratie wordt geopend.
  2. Klik op Volgende.
  3. Selecteer de optie Bestaande administratie.
  4. Selecteer de betreffende administratie door op het grijze knopje met het zwarte driehoekje te klikken.
  5. Klik op Volgende.
  6. Volg de instructies op het scherm. Als de 'Wizard Nieuwe administratie' is afgerond dan zijn alle grootboekrekeningen, debiteuren en crediteuren overgenomen van uw oude administratie in de nieuwe administratie.

Hoe kan ik een administratie verwijderen?

Een administratie die u niet meer nodig heeft wilt u verwijderen. U kunt een administratie verwijderen via onderstaande instructies. Houdt u er rekening mee dat de administratie definitief van uw systeem wordt verwijderd en dat dit niet meer ongedaan gemaakt kan worden.

Let op: De administratie die u wilt verwijderen mag niet geopend zijn.

Instructies

  1. Klik linksboven op de Davilex-knop en vervolgens op Verwijderen. Het formulier 'Administratie verwijderen' wordt geopend.
  2. Selecteer in de keuzelijst 'Administratie' de betreffende administratie die u wilt verwijderen.
  3. Klik op de knop OK om de administratie te verwijderen.
  4. Bevestig het dialoogvenster 'Wilt u de administratie "<administratienaam>" echt verwijderen?' door op Ja te klikken.
  5. De administratie is nu verwijderd van uw systeem.

Hoe verhelp ik het niet correct tonen van datum en getallen?

De datum en getallen worden niet correct weergegeven in de software van Davilex. In de software van Davilex wordt de weergave overgenomen uit Windows. Het kan voorkomen dat ondanks de gewenste weergave in Windows is ingesteld dit niet correct wordt overgenomen, dit kunt u verhelpen via onderstaande instructies.

Instructies

  1. Is de software van Davilex nog geopend? Sluit het programma dan af voordat u onderstaande stappen uitvoert.
  2. Druk de toetsencombinatie Windows-logotoets + R in. Het venster 'Uitvoeren' wordt geopend. (De Windows-logotoets op uw toetsenbord is herkenbaar aan het Microsoft-logo)
  3. Voer in het vak 'Openen:' intl.cpl en druk op de Enter-Toets.
  4. Klik op de knop Meer instellingen. Het venster 'Indeling aanpassen' wordt geopend.
  5. Klik onder het tabblad 'Getallen' op de knop Beginwaarden.
  6. Bevestig de vraag 'Wilt u alle aanpassingen van de huidige indeling verwijderen?' door op Ja te klikken.
  7. Sluit het venster 'Indeling aanpassen' door op OK te klikken.
  8. Sluit het venster 'Land en taal' door op de knop Toepassen en vervolgens op OK te klikken.

Hoe pas ik de lettergrootte in de software van Davilex aan?

U wilt de lettergrootte zoals gebruikt in de software van Davilex vergroten of verkleinen. Om de lettergrootte aan te passen gaat u naar de instellingen.

Instructies

  1. Klik in de werkbalk Snelle toegang op Instellingen of open de instellingen door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Instellingen.
  2. Klik op het tabblad Programma op de tab Beeldscherm.
  3. Selecteer onder Weergave lijsten de gewenste lettergrootte.
  4. Klik op Opslaan en sluiten.

Eindejaars verwerking

De wizard Eindejaarsverwerking begeleidt u stap-voor-stap bij het afsluiten van het boekjaar. De wizard start u door op het tabblad boekhouding in de groep Administratie op Eindejaarsverwerking te klikken.

U wilt na het uitvoeren van de 2e fase van Eindejaarsverwerking nog boekingen invoeren in het vorige boekjaar en vraagt zich af of het mogelijk is het definitief afgesloten boekjaar te heropenen.

Een boekjaar heropenen is niet mogelijk. Wel kunt u een reservekopie terugzetten die aangemaakt is voor het uitvoeren van de 2e fase van de Eindejaarsverwerking. Het is dan mogelijk om boekingen in te voeren in de correctieperiode.

Let op: Alle gegevens die na het uitvoeren van de eindejaarsverwerking zijn ingevoerd, gaan verloren bij het terugzetten van de reservekopie. Deze gegevens dient u opnieuw in te voeren.

Instructies

  1. Klik op het tabblad Start in de groep Reservekopie op de Reservekopie terugzetten...
  2. In het veld ‘Bestaande administratie’ selecteert u de reservekopie die voor het uitvoeren van de eindejaarsverwerking is gemaakt.
  3. Klik op Start om de reservekopie terug te zetten.

Bij het uitvoeren van de eindejaarsverwerking wordt de (automatische) reservekopie niet gemaakt. 

De meest voorkomende oorzaak van deze melding is dat de omschrijving van de administratie te lang is. Door de omschrijving van de administratie in te korten kan er wel een (automatische) reservekopie worden gemaakt.

Instructies

  1. Open de instellingen door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Instellingen.
  2. Klik vervolgens op het tabblad Algemeen in de groep Instellingen Systeem op Administratie.
  3. Ga naar het tabblad Algemeen.
  4. Bij Omschrijving wijzigt u de omschrijving van de administratie.
  5. Klik op Opslaan en sluiten.

BTW & ICP

Hoe verhelp ik een onjuist bedrag bij rubriek 1e?

In rubriek 1e van de BTW-aangifte komt het totaalbedrag van de vergoedingen voor leveringen en diensten tegen het 0%-tarief (met uitzondering van geëxporteerde goederen), voor tabaksartikelen (tenzij vermeld onder rubriek 1c), en voor prestaties waarvoor de BTW wordt verlegd naar de afnemer. Kortom, wanneer u tijdens het boeken het 0% tarief gebruikt dan zal de omzet in deze rubriek getoond worden. Let er tijdens het boeken op dat u het juiste BTW-tarief selecteert wanneer er geen BTW van toepassing is. Als er geen BTW van toepassing is en u wilt niet dat de omzet in rubriek 1e terecht komt dan selecteert u het BTW 0% (Geen). Om te achterhalen waar dit bedrag vandaan komt dient u in de rapportage een grootboekoverzicht aan te maken waarin de kolom BTW-tarief wordt getoond.

Instructies

  1. Klik op het tabblad Rapportage in de groep Rapportage op Toon Rapportage of klik op het tabblad Rapportage in de werkbalk op Nieuw rapport. Het formulier ‘Sjabloon kiezen’ wordt getoond.
  2. Klik onder ‘Kies een rapporttype’ op Boekhouding en selecteer het rapport ‘Grootboek’.
  3. Klik op OK. Het formulier ‘Eigenschappen Grootboek’ wordt geopend.
  4. Klik op het tabblad Indeling.
  5. Zet de Detaillering op Niveau 3.
  6. Klik op tabblad Periode.
  7. Selecteer het betreffende Boekjaar.
  8. Kies onder de kopjes Begindatum en Einddatum de periode waarover de BTW-aangifte wordt gedaan.
  9. Klik op het tabblad Kolommen.
  10. Actieveer de kolom BTW-tarief.
  11. Klik op OK.

Nadat het rapport is opgebouwd zoekt u in de kolom BTW-tarief naar boekingen met het BTW-tarief BTW 0%. Dit kunnen meerdere boekingen zijn. De boekingen die u gevonden heeft dient u in de boekhouding aan te passen naar het juiste BTW-tarief.

Hoe controleer ik de BTW-aangifte?

Tijdens of na het doorlopen van de wizard ‘BTW-aangifte’ constateert u dat het overzicht van de BTW-aangifte niet de juiste bedragen weergeeft of dat bedragen in een onjuiste rubriek vermeldt worden.

U kunt de volgende stappen uitvoeren om de mogelijke oorzaak hiervan te achterhalen: Grootboekoverzicht controleren en Directe boekingen op BTW-rekeningen.

Grootboekoverzicht controleren

Om inzicht te krijgen hoe de bedragen in de BTW-aangifte rubrieken zijn opgebouwd, kunt u een overzicht opvragen van de boekingen met BTW-tarieven.

Voer hiervoor de volgende handelingen uit:

  1. Ga naar het tabblad Rapportage en klik in de groep Rapportage op Toon Rapportage of klik op het tabblad Rapportage in de werkbalk op Nieuw rapport. Het formulier ‘Sjabloon kiezen’ wordt getoond.
  2. Klik onder ‘Kies een rapporttype’ op Boekhouding en selecteer het rapport ‘Grootboek’.
  3. Klik op OK. Het formulier ‘Eigenschappen grootboek’ wordt nu weergegeven.
  4. Klik op het tabblad Periode.
  5. Selecteer in het veld Boekjaar het correcte boekjaar.
  6. Selecteer in het veld Periode onder de groepen ‘Begindatum’ en ‘Einddatum’ de gewenste periode waarover de BTW-aangifte berekend wordt.
  7. Klik op het tabblad Kolommen.
  8. Markeer de kolommen BTW-tarief en BTW-bedrag.
  9. Klik op OK. Het grootboekoverzicht wordt nu opgemaakt.
  10. Controleer in het overzicht welke BTW-tarieven gebruikt zijn in de boekingen.

Het is gebruikelijk dat er BTW-tarieven gekoppeld zijn aan de boekingen op omzetrekeningen (nummer 8xxx), kostenrekeningen (nummer 4xxx) en inkooprekeningen (7xxx). Het is ook mogelijk dat er BTW-tarieven gekozen zijn in de bank/kas boekingen.

Let op: er is een verschil tussen boekingen met BTW-tarief ‘BTW 0% (Geen)’ en ‘BTW 0% (Nul)’. Boekingen met het BTW-tarief ‘BTW 0% (Nul)’ worden namelijk geplaatst in rubriek 1e. van de BTW-aangifte. Boekingen met BTW-tarief ‘BTW 0% (Geen)’ worden in het geheel niet meeberekend in de BTW-aangifte.

Worden er onjuiste BTW-tarieven getoond in het overzicht, dan kunt u in de meeste gevallen het betreffende boekstuk opzoeken in de boekhouding en het BTW-tarief corrigeren. Blijkt dit niet mogelijk (bijvoorbeeld omdat er een verkoopfactuur aan is gekoppeld), dan dient u eerst het oorspronkelijke document te dupliceren en vervolgens het oorspronkelijke document (bijvoorbeeld de factuur) te crediteren. Hierna kunt u in het gedupliceerde document de juiste BTW-tarieven selecteren en dit document definitief afdrukken.

Directe boekingen op BTW-rekeningen vinden

Indien in de instellingen van de administratie de optie ‘Rechtstreeks boeken op BTW-grootboekrekeningen is toegestaan’ is gemarkeerd, dan is het mogelijk een directe boeking op een BTW-grootboekrekening te plaatsen.

Omdat de software van Davilex de BTW-aangifte berekent aan de hand van de gebruikte BTW-tarieven in de boekingen, is het hierdoor niet mogelijk deze directe boekingen te verwerken in de BTW-aangifte. Het is immers niet bekend in welke rubriek deze bedragen moeten worden geplaatst. De BTW-aangifte zal hier in dit geval ook een waarschuwing voor geven.

U kunt als volgt controleren of directe boekingen op BTW-rekeningen worden toegestaan:

  1. Klik in de werkbalk Snelle toegang op Instellingen. U kunt de instellingen ook openen door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Instellingen.
  2. Klik op het tabblad Administratie in groep Instellingen systeem op Administratie.
  3. Controleer of de optie ‘Rechtstreeks boeken op BTW-grootboekrekeningen is toegestaan’ is gedemarkeerd. Wij adviseren u deze optie alleen in uitzonderingssituaties te markeren.

Is de optie gemarkeerd, dan kunt u als volgt controleren welke directe boekingen op BTW-rekeningen zijn gemaakt:

  1. Ga naar het tabblad Rapportage en klik in de groep Rapportage op Toon Rapportage of klik op het tabblad Rapportage in de werkbalk op Nieuw rapport. Het formulier ‘Sjabloon kiezen’ wordt getoond.
  2. Klik onder ‘Kies een rapporttype’ op Boekhouding en selecteer het rapport ‘Grootboek’.
  3. Klik op OK. Het formulier ‘Eigenschappen grootboek’ wordt nu weergegeven.
  4. Klik op Alles demarkeren. Markeer in de lijst van grootboekrekeningen de BTW-rekeningen (meestal beginnen deze met het nummer 15xx).
  5. Klik op het tabblad Periode.
  6. Selecteer in het veld Boekjaar het correcte boekjaar.
  7. Selecteer in het veld Periode onder de groepen ‘Begindatum’ en ‘Einddatum’ de gewenste periode waarover de BTW-aangifte berekend wordt.
  8. Klik op OK. Het grootboekoverzicht wordt nu opgemaakt.
  9. Controleer in het overzicht of er boekingen zijn die niet beginnen met de omschrijving ‘BTW over …’

Alle boekingen die niet met deze omschrijving beginnen, zijn direct geplaatste BTW-boekingen. Deze dient u handmatig op te tellen bij de berekende BTW-aangifte. Het is in de software van Davilex mogelijk om de bedragen in de berekende BTW-aangifte aan te passen.

Hoe kan de BTW-periode worden aangepast?

Van de belastingdienst heeft u bericht gekregen dat de periode waarover u BTW-aangifte doet wijzigt.

Om de aangifte voortaan te kunnen versturen over de nieuwe periode moet ook de administratieve software van Davilex worden aangepast. De BTW-aangifte periode kunt u aanpassen in de administratie-instellingen.

Instructies

  1. Open de administratie waarvoor u de BTW-aangifteperiode wilt aanpassen.
  2. Klik in de werkbalk Snelle toegang op Instellingen, u kunt de instellingen ook openen door op de Davilex-knop te klikken en te kiezen voor Instellingen.
  3. Klik op het tabblad Algemeen en klik in de groep Instellingen systeem op Administratie.
  4. Selecteer uit de keuzelijst bij het veld ‘BTW-administratie voeren met BTW-aangifte per’ de termijn waarover u voortaan aangifte doet.
  5. Klik op Opslaan en sluiten om de wijziging op te slaan en het venster af te sluiten.

De nieuwe instellingen zijn direct van kracht. Wanneer u een nieuwe BTW-aangifte start, zal dit zijn voor de periode die u zojuist heeft ingesteld

Hoe doe ik de BTW-aangifte?

Om de BTW-aangifte af te sluiten gaat u als volgt te werk:

  1. Klik op het tabblad Boekhouding in de groep BTW en ICP op BTW-aangifte afsluiten*.
  2. Klik op Volgende. Op dit tabblad kunt kunt u een aantal rubrieken handmatig in te vullen.
  3. Klik op Volgende, de rubrieken worden vervolgens automatisch berekend.
  4. Klik op Volgende, op dit tabblad kunt u de aangifte controleren.
  5. Klik op Volgende.
  6. Indien de aangifte niet moet worden afgedrukt markeert u de optie 'Naar de volgende stap zonder gegevens af te drukken'.
  7. Klik op Volgende.
  8. Indien dit de 1e keer is dat de BTW-aangifte wordt gedaan kunt u op het tabblad 'Aangifte is inhoudelijk verzorgd door' uw gegevens invullen, bij een volgende keer worden deze gegevens overgenomen van de vorige aangifte. Controleer uw gegevens en pas indien nodig aan.
  9. Klik op Voltooien om de BTW-aangifte af te sluiten en de aangifte wordt dan direct verstuurd naar de belastingdienst (alleen beschikbaar als u zich heeft aangemeld voor het Davilex XBRL-portaal). Wilt u nu de aangifte nog niet versturen dan markeert u de optie 'Niet digitaal aangifte doen'.


* Kunt u deze optie niet kiezen, dan kan de BTW-aangifte op dat moment niet worden afgesloten. Dit is bijvoorbeeld het geval als de huidige en alle voorgaande BTW-aangifte perioden al zijn afgesloten.

Hoe kan ik suppletie op de aangifte doen?

Heeft u een BTW-aangifte ingediend bij de Belastingdienst en zijn erin deze aangifteperiode nadien wijzigingen aangebracht die van invloed zijn op de BTW-aangifte? Dan kunt u een suppletie op de aangifte indienen.

  1. Open de lijst BTW-aangifteperioden door op het tabblad Boekhouding in de groep BTW en ICP op BTW-aangifteperioden te klikken
  2. Selecteerde BTW-aangifteperiode waarop u een suppletie wilt doen. (Let op: U kunt alleen suppletie doen op een BTW-aangifte met de status 'Geaccepteerd'.
  3. Klik in de werkbalk op Suppletie. De BTW-bedragen worden nu direct opnieuw berekend en het formulier BTW-aangifteperiode suppletie toevoegen wordt geopend.
  4. In het formulier staan in de eerste twee kolommen de omzet en BTW zoals oorspronkelijk berekend. In de derde en vierde kolom (Ber. omzet en Ber. BTW) staan de bedragen die nu berekend zijn. In de laatste twee kolommen wordt het verschil tussen de oorspronkelijke en opnieuw berekende bedragen getoond. Staan in deze laatste twee kolommen bedragen ongelijk aan '0' , dan is uw oorspronkelijke BTW-aangifte niet correct geweest en moet u een suppletie op de aangifte indienen.
  5. Klik op Opslaan en sluiten om de suppletie op te slaan of klik op Aangifte versturen om de aangifte direct te versturen naar de Belastingdienst (alleen beschikbaar als u zich heeft aangemeld voor het Davilex XBRL-portaal).

Kan ik digitaal BTW-aangifte doen?

Het is mogelijk om vanuit de software van Davilex digitaal de BTW-aangifte naar de belastingdienst via het Davilex XBRL-portaal. Indien u zich hiervoor wilt aanmelden stuur dan een e-mail met uw klantgegevens naar klantenservice.davilex@visma.com.

Hoe kan ik de BTW-aangifte herberekenen?

Heeft u de BTW-aangifte al berekend, maar nadien nog boekingen toegevoegd/gewijzigd? Dan kunt u de BTW-aangifte herberekenen. Hoe u de BTW-aangifte kunt herberekenen is echter afhankelijk van of u de BTW-aangifte wel of niet heeft verstuurd aan de belastingdienst.

Is de BTW-aangifte nog niet verstuurd?

Dan kunt u de BTW-aangifte als volgt opnieuw laten berekenen in Davilex.

  1. Klik op het tabblad Boekhouding in de groep BTW en ICP op BTW-aangifteperioden.
  2. Selecteer de betreffende periode.
  3. Klik op Wijzigen, het formulier BTW-aangifteperioden wijzigen wordt geopend.
  4. Klik op Opnieuw berekenen.
  5. Indien u de BTW-aangifte wilt versturen, klikt u op Aangifte versturen (alleen beschikbaar als u zich heeft aangemeld voor het Davilex XBRL-portaal).
  6. Klik op Opslaan en sluiten.

Is de BTW-aangifte wel verstuurd?

De Belastingdienst staat het niet toe dat u de aangifte tweemaal verstuurt. Heeft u de aangifte al verstuurd, dan kunt u een suppletieaangifte doen.

Rapportages

Hoe exporteer ik de overzichten uit de rapportage?

U wilt gegevens vanuit het onderdeel Rapportage exporteren naar een ander programma.


Het is mogelijk om gegevens vanuit de administratieve software van Davilex te exporteren naar een ander programma, bijvoorbeeld Microsoft Excel of Microsoft Word.

Instructies

  1. Klik op het tabblad Rapportage in de groep Rapportage op Toon Rapportage of klik op het tabblad Rapportage in de werkbalk op Nieuw rapport. Het formulier ‘Sjabloon kiezen’ wordt getoond.
  2. Kies het rapporttype en vervolgens de betreffende sjabloon.
  3. Klik op OK. Het eigenschappen-formulier wordt geopend.
  4. Pas de eigenschappen desgewenst aan en klik op OK om het rapport te openen.
  5. Klik in de groep Lijst op Rapport kopiëren.
  6. Open het programma waarnaar u de gegevens wilt exporteren.
  7. Klik in dit programma op Bewerken > Plakken.*
  8. Het rapport wordt nu getoond in het programma van uw keuze.

* De optie kan in sommige programma’s afwijken, raadpleeg dan de handleiding van het betreffende programma.

System Error. Code: 1722.The RPC server is unavailable bij het afdrukken van gegevens

Bij het openen van een rapportage wordt de melding System Error. Code: 1722. The RPC server is unavailable getoond en moet de software van Davilex worden afgesloten.

Volg de onderstaande instructies om deze foutmelding te verhelpen.

Instructies

  1. Sluit voordat u onderstaande stappen uitvoert eerst alle geopende programma's af.
  2. Druk op de Windows-logotoets linksonderaan op het toetsenbord (houdt deze ingedrukt) en druk op de letter R.
  3. Het venster 'Uitvoeren' wordt geopend. Vul in het vak 'Openen:' services.msc in en druk op de Enter-toets.
  4. Het venster 'Services' wordt geopend.
  5. Klik met uw rechtermuisknop in het venster 'Services' op service Print Spooler.
  6. Selecteer de optie Eigenschappen. De optie 'Opstarttype:' dient op Automatisch te staan en de 'Status van de service:' Gestart.
  7. Indien de 'Print Spooler' al op Automatisch en gestart staat klikt u de knop Stoppen en vervolgens op de Starten.
  8. Sluit het venster 'Eigenschappen van Print Spooler' door op de knop OK te klikken.

Indien u nog steeds de bovenstaande melding ontvangt, verzoeken wij u telefonisch contact op te nemen met het Davilex Service Center.

Importeren bankafschriften

Bankafschriften importeert u gemakkelijk en snel in de boekhouding. Dat kan automatisch met de directe bankkoppeling of door de bankafschriften eerst te downloaden bij uw bank. Om banktransacties te importeren, gaat u naar het tabblad Internetbankieren en klikt u in de groep Import afschriften op Import.

Het formaat dat gebruikt kan worden is CAMT053 of MT940.

U wilt uit uw administratie geïmporteerde bankafschriften verwijderen. In de administratieve software van Davilex is het niet mogelijk om de bankafschriften vanuit het bankboek te verwijderen. U kunt alleen via het onderdeel Internetbankieren de geïmporteerde bankafschriften verwijderen.

Instructies

  1. Ga naar het tabblad Internetbankieren en klik in de groep Import Bankafschriften op Import.
  2. Selecteer onder 'Import bankafschriften' het bankafschrift dat u wilt verwijderen.
  3. Klik op Verwijderen.
  4. Wanneer u zeker weet dat het geselecteerde afschrift moet worden verwijderd beantwoord u de vraag met Ja.

    Indien u meerdere geïmporteerde bankafschriften wilt verwijderen dan herhaalt u stap 3 en 4. Het is niet mogelijk om meerdere geïmporteerde bankafschriften tegelijk te verwijderen.

Algemeen

Hoe maak ik verborgen boekstukken zichtbaar?

In de lijst met boekstukken worden niet alle boekstukken getoond, of de boekstukken staan niet in chronologische volgorde.

Dit wordt veroorzaakt door de sortering of de selectie. Hierdoor worden bepaalde boekstukken niet getoond of staan de boekstukken niet op juiste volgorde. Door de sortering te wijzigen en de selectie op 'alle' te zetten, zullen alle boekstukken weer juist getoond worden.

Instructies

  1. Klik in werkbalk op Lijstopties.
  2. Onder het kopje Sortering kunt u aangeven hoe u wilt dat de regels binnen de kolommen worden gesorteerd.
  3. Selecteer als eerste achter sorteer op voor 'Datum' en markeer de optie Aflopend.
  4. Selecteer als tweede kiest u achter sorteer op voor 'Nummer' en markeer de optie Aflopend.
  5. Klik op het tabblad Selecties.
  6. Selecteer in het veld Toon in het hoofdscherm de selectie de optie 'alle'.
  7. Klik op OK.

Hoe kan ik een grootboekrekening deactiveren?

In de administratieve software van Davilex is het mogelijk om grootboekrekeningen te deactiveren, deze grootboekrekeningen worden dan niet meer getoond tijdens het boeken. Wanneer u al eerder gemaakte boekingen opent of boekhoudkundige overzichten oproept, dan worden de gedeactiveerde grootboekrekeningen alleen getoond indien deze gebruikt zijn.

Instructies

  1. Klik op het tabblad Inrichting in de groep Boekhoudstructuur op Grootboekrekeningen.
  2. Selecteer de te deactiveren post en klik op Wijzigen.
  3. Verwijder het vinkje achter de optie Is actief.
  4. Klik op Opslaan en sluiten. (Door de optie Is actief weer aan te vinken kunt u de betreffende post in een later stadium altijd weer activeren.)

Het is ook mogelijk om grootboekrekeningen te deactiveren waar u zelf niet op mag boeken, bijvoorbeeld omdat deze gekoppeld zijn aan een dagboek of een BTW-tarief. Deze grootboekrekeningen kunt u dan niet meer selecteren, terwijl de software van Davilex deze grootboekrekeningen zelf wel blijft gebruiken.